آب مترو را برد، وای اگر زلزله بیاید!
 
PEIMAN
ما از تبار کوروش و فرزند جمشیدیم/ پیروز بی برده . بت نپرستیدیم
 
 
یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 17:55 ::  نويسنده : پیمان

تماشا: خط چهار متروی تهران با ورود سیلاب به داخل مترو تعطیل شد. تعطیلی این خط مترو و اختلال در خدمات دهی به دنبال ورود 500 هزار مترمکعب آب به ایستگاه ها صورت گرفت. مدیر روابط عمومی مترو سرویس دهی این خط را فعلا منتفی دانسته و ضمن موکول کردن آن به آینده تصریح کرده تمام تلاش مسوولان مترو تخلیه آب موجود در ایستگاه های خط 4 مترو بوده و تا زمان تخلیه آب نمی توان میزان خسارت را مشخص کرد.

یک هفته، زمان لازم برای تخلیه آب

براساس گزارش ها میزان آب واردشده به متروی خط 4 به مهمترین معضل ایستگاه های مترو تبدیل شده است. بنا بر تصریح تشکری هاشمی روز یکشنبه نزدیک به 500 هزار مترمکعب آب وارد ایستگاه ها شد که سبب شد تا ارتفاع 18 متر، سه ایستگاه حبیب اللهی، استاد معین و فکوری را در خود غرق کند.

سیدجعفر تشکری هاشمی با اشاره به اینکه بارندگی روز یکشنبه در تهران بی سابقه بوده و حجم زیاد بارش و تگرگ را در تهران داشتیم که به سمت ایستگاه ارم سبز که قرار بود به زودی افتتاح شود سرازیر شد گفت: «جریان سیلاب هایی که در تهران و شهرهای اطراف آن رخ داد حجم آب بسیار وسیعی را وارد مسیل مجاور اتوبان تهران – کرج کرد که این امر موجب طغیان این رودخانه و شکستگی بخشی از دیوارهای این مسیل بر اثر فشار آب شد که سیلاب جاری شده منطقه وسیعی را در بر گرفت و پس از آن راه خود را به سمت مناطق گودتر پیدا کرد و وارد ایستگاه «ارم سبز» در خط چهار مترو که قرار بود طی روزهای آینده افتتاح شود، شد».



اسکان ساکنان منطقه در هتل

تشکری هاشمی در ادامه خط 4 را ناجی مردم تهران دانست و در تکمیل سخنان خود با اشاره به اینکه ده ها پمپ عملیات تخلیه آب را در این ایستگاه ها انجام می دهند، تصریح کرد:

«در برخی نقاط آب گرفته باتوجه به احتمال مخاطره برای ساختمان های مجاور، این ساختمان ها شناسایی و ساکنان آنها برای اطمینان هرچه بیشتر به هتل ها و مهمانسراهای در اختیار منتقل شدند تا با ایمنی کامل شب را سپری کنند و بابت اسکان این افراد هم اکنون مشکلی وجود ندارد.»

او با اشاره به اینکه این اقدام پیشگیرانه بوده است گفت: «در عین حال ساختمان هایی که احتمال بروز حادثه در آنها وجود دارد شناسایی و ماموران آتش نشانی و مدیریت بحران نسبت به ایمن سازی آنها اقدام کردند».

او با تاکید بر اینکه قطعا مهم ترین موضوع متروی تهران، ایمنی مسافران است گفت: «شهروندان مطمئن باشند در بخش هایی که سرویس دهی خطوط مترو انجام می شود هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی با وجود اینکه ایستگاه های مسیر خطر 4 از میدان انقلاب تا حبیب الهی مشکلی نداشتند اما سرویس دهی مترو تنها تا میدان انقلاب انجام می شود. بنابراین مردم در این خصوص هیچ نگرانی نداشته باشند».

در حال حاضر به گفته محمد قلی ها مدیرعامل مترو: «به خاطر حفظ ایمنی مسافران خط 4 تنها از ایستگاه کلاهدوز تا ایستگاه میدان انقلاب به مسافران خدمات رسانی می کند و ایستگاه های بعدی به طور موقت بسته است تا مشکل برطرف شود».

به گزارش مهر او با بیان آنکه نمی توان زمان سرویس دهی مجدد ایستگاه را پیش بینی کرد اعلام کرد: «بعد از تخلیه کامل ایستگاه ها آمادگی لازم وجود دارد تا با همه تیم های فنی امر بهسازی و بازسازی ایستگاه ها را آغاز کنیم».

البته به گفته او تخلیه آب از ایستگاه ها تا پایان هفته به طول خواهد انجامید. محمد قلی ها با بیان اینکه روز یکشنبه به سرعت مسافران را از ایستگاه ها خارج  کردیم و برای هیچ کس حادثه ای رخ نداد، گفت:

«تونل های مترو جان مردم را نجات داد زیرا معلوم نبود در صورت جاری شدن این سیلاب در خیابان ها چه حادثه ای رخ می داد. البته همان زمان اخباری مبنی بر ریزش سقف خط 4 مترو و احتمال ریزش مترو در خیابان آزادی منتشر شد که بلافاصله توسط رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران تکذیب شد». در همین حال مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران روز گذشته اعلام کرد که: «آب گرفتگی روز یکشنبه خط 4 مترو 6 مصدوم برجا گذاشت که به صورت سرپایی درمان شدند».



سخن آخر

حادثه بیست و هفتم فروردین و آب گرفتگی در مترو این سوال را پیش روی بسیاری از سیاستگذاران قرار داد که اگر قرار باشد که مترو تهران در برابر یک تگرگ و باران این قدر آسیب پذیر باشد در برابر زلزله ای که هر روز تهران را تهدید می کند چقدر مقاومت می کند؟ کما اینکه آسیب پذیری مترو مورد انتقاد استانداری تهران نیز قرار گرفته است. معاون استاندار تهران از بی تدبیری شهرداری لب به گلایه گشود و گفت:

«خسارت تاسیسات مترو در بارندگی، بیش از صدها میلیارد تومان است». حال مهم ترین سوال این است که اگر  روزی زلزله ای در تهران رخ بدهد مترو به چه روزی خواهد افتاد. هرچند روزگاری بهرام عبابافی، معاون بهره برداری شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ادعا کرده بود که مترو در برابر زلزله 8 ریشتری مقاوم خواهد بود، اما آب گرفتگی نشان داد که نه تنها مقاومتی ندارد بلکه حتی تدابیری برای مقابله با شرایط بحرانی، پیش بینی نشده است.



نظرات شما عزیزان:

سمیه
ساعت18:07---3 ارديبهشت 1391
درود بر تو
خوب اگه اینجوریه خیلی متاسفم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوانpeiman-a16 و آدرس peiman-a16.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->